ربات هوندا ژاپن
تکنولوژی وفناوری روزدنیا+آموزش ربات وال
اموزش


ژاپن دارای تسلط جهانی طولانی مدت در زمینه ربات های انسان نما با بدن کامل می باشد که گام بر میدارند .
از ربات های پیشرو Waseda ، سریهای تاثیر گذار HRP ، ربات کوچک ولی فرز و چابک Sony Qrio و ربات های گروه تویوتا گرفته تا مشهورترین آنها: آسیموی هوندابااندازه کودک، کاریزماتیک وشبیه فضانورد که یورتمه میرود، میدود وتقریبا"با دقت کامل ازپله ها بالا میرود. تا مدتی قبل، فقط کشورکره جنوبی با ربات های Hubo و Mahru ،ربات های انسان نما با پا را ساخته بودند که به تاثیرپذیری رقبای ژاپنی خودشان بودند. درحال حاضر،کشورهای دیگرنیزواردشده اند.
ولی درابتدا،گریزی میزنیم . هرزمان که یک متخصص رباتیک ، ربات های انسان نما با پا میسازد، من این سئوال رامطرح میکنم ، چرا به ربات های انسان نما با پا احتیاج داریم؟ بنظرمیرسد که چرخها آسانتر و ارزانتر جهت اجرا بوده و قابلیت مانور بیشتری دارند . بنابراین چرا ازپاها استفاده میکنیم؟
جواب آنها دو بخش دارد 1 – رباتهایی با بدنی مشابه بدن انسان بیشتر با حرکت در فضا و محیط انسانی ، مناسبت وهمخوانی دارند . بنابر این اگر رباتهایی می خواهیم که در منازل و ادارات ما فعالیت نمایند ، مکانهایی که دارای پله ، سطوح نا صاف ، قالیچه های کرک دار میباشند ، به پا احنیاج داریم . قسمت دوم جواب نیز این است که با ساختن ربات های راه رونده ، بهترمی توانیم از چگونگی راه رفتن ، تعادل و حرکت بدنمان جهت انجام دادن اموری از قبیل چرخش سریع ( چرخش روی پاشنه یا چرخیدن روی یک پنجه یا انگشت) و یا اجرای حرکات غیر قابل باورمطلع شویم .
بعد از شنیدن این جواب ، سئوال بعدی من به سازندگان ربات های انسان نما ، این است که ، چرا ساختن یک ربات انسان نمای راه رونده (بابدن کامل ) بسیار سخت می باشد ؟ محققین بمدت بیش از سه دهه روی این موضوع کار کرده اند و به نظر میرسد که هنوزدرابتدای راه هستیم واین رباتها همانند بچه قدم بر میدارند . چه زمانی، می توانیم انتظار یک جهش ( خیز ) زاویه دار در حرکت ربات های انسان نمای با پا راداشته باشیم ؟ پاسخ این سئوال بسیار پیچیده ودرعین حال بسیار جالب می باشد .
جهت خلاصه کردن در این جا ، مجبور خواهم بود که متن دیگری روی این موضوع بنویسم . در حال حاضر، اجازه دهید فقط به این موضوع اشاره نمایم که یک برنامه ارجح درزمینه کنترل حرکت (راه رفتن)وجود دارد. ولی بعضی از محققین ، برروی رویکرد رقابتی (مسابقه ای) برنامه ریزی می کنند. ودرعین حال که موتورهای dc محرک های ارجح می باشند، بعضی از گروه ها، در جستجوی موارد جایگزین از قبیل محرک های خطی پر قدرت و فشرده هستند .
در این قسمت در مورد چهار ربات انسان نما صحبت می کنیم و اجازه دهید تاکید کنیم که فقط به توضیح ربات های انسان نما با بدن کامل واندازه یک انسان بالغ میپردازیم . بله ، ربات های انسان نمای کوچک مثل Nao نیزوجودداشته که قابلیت راه رفتن دارند . همچنین پاهای رباتیکی وجود دارند که می توانند با سرعت کامل بدوند ولی بدون قسمت (تنه) بالایی بدن میباشند و ربات های اتسان نما با بدن کامل نیز وجود دارند که می توانند فقط یک قدم بر دارند . بنابراین در اینجا در مورد ربات هایی صحبت می کنیم که فکر میکنیم، میتوانند با آسیمو Asimo در یک مسابقه رباتیک یا مسابقه فوتبال شرکت کنند. اگر فکر می کنید ، رباتی را در این قسمت ، از قلم انداخته ایم ، در قسمت نقطه نظرات ما را مطلع نمائید.
منبع http://www.iranrd.net/Fa/?Page=NewsItem&ncID=6&nID=155



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 94
بازدید کل : 117604
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1





ربات